torsdag 29. januar 2009

Sjöjungfrun / Camilla Läckberg

Som så mange andre har jeg blitt litt hekta på bøkene til Camilla Läckberg. Da jeg oppdaget at den sjette boka var kommet ut på svensk, søkte jeg i forskjellige baser til jeg fant den på Deichmanske bibliotek i Oslo. I august satte jeg meg på venteliste som nummer 40 og et eller annet - og i begynnelsen av januar fikk jeg beskjed om at den var på vei til Alta. Ventetiden var snart over!

Samme dag fikk jeg tilfeldigvis vite at "Sjöjungfrun" kommer ut på norsk i slutten av mars! Det var nesten som om ventetiden hadde vært bortkasta.

Men siden jeg nå hadde ventet så lenge, og Deichmanske hadde sendt den helt fra Oslo, satte jeg igang. Det var ikke bare enkelt å lese svensk, men det gikk bedre og bedre for hvert kapittel.

Det er ikke bare kriminalgåten som fenger i disse bøkene, det er også historien om Erica og Patrik Hedström og de rundt dem. Og i denne boka tar historien uventede vendinger, uten at jeg skal røpe for mye.

Plottet er som alltid spennende, med røtter som strekker seg langt bakover i tid. Dessverre må jeg si at hun denne gangen ikke klarte å overraske så mye som tidligere. Jeg var nok inne på "løsningen" ganske midtveis i boka. Likevel syns jeg det er en god og spennende historie som absolutt er verdt å lese.

Bokas slutt gjorde meg frustrert over å ikke ha bok nummer syv for hånda, så det er sannsynlig at jeg blir nødt til å lese den også på svensk da det blir for lenge å vente på den norske oversettelsen.

Se også Camilla Läckbergs hjemmeside: www.camillalackberg.com

Den norske utgaven kommer som nevnt i slutten av mars, og har fått tittelen "Havfruen", og den kommer til Alta bibliotek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar