fredag 23. september 2011

Hva leser du i september?

Monica leser..

I september har jeg lest mye. Jeg leser, selvfølgelig, på George R. R. Martins serie "A song of ice and fire" og begynner å bli litt nervøs ettersom jeg nærmer meg boken han har skrevet og utgitt i 2011. Nå har universet hans vært med meg så lenge at jeg frykter at det skal bli et tomrom uten bøkene hans. Jeg har også lest en hel del ungdomsbøker i det siste og der var det spesielt en bok som gjorde inntrykk..


Det er lenge siden jeg har lest en så ubehagelig bok som denne. Den beskriver ondskap og jævelskap så godt at man kjenner det på kroppen. Men så husker man på at man sitter trygt hjemme i godstolen og da slipper det heldigvis litt. Men så begynner en annen tanke å gnage.. hvordan det har seg at noen blir ofre for andres ondskap. Eller, hvordan har det seg at noen blir mus mens andre blir katter? Er det medfødt eller er det rett og slett bare helt tilfeldig?

16-år gamle Shelley ser på seg selv og sin mor som mus. De er føyelige, pliktoppfyllende og snille piker. Om de blir tråkket på gjør de sitt beste for å gjøre seg usynlige. De piler unna og håper på at neste time og neste dag skal bli bedre. Men slik er det ikke i denne boka. Det blir alltid bare mye verre. Shelley går fra å bli utstengt av venneflokken på skolen til å bli utsatt for grusom vold – som ender med at hun nesten mister livet. Hun blir tatt ut av skolen og får innvilget privatundervisning. I sitt nye, trygge hjem på landet ser Shelley og moren fram til å starte et nytt og stille liv. Men det skjer ikke. Kattene har sporet dem opp og vil ha tennene i saftig musekjøtt. Og denne gangen tar historien en ny og blodig vending. Kan en mus bli en katt? Og i tilfelle svaret er ja.. er det virkelig noe man ønsker skal skje?

Denne boka er viktig. Den tar opp fysisk og psykisk mobbing på en slik måte at man føler den på kroppen. Mus er verdig som pensum på skolen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar