onsdag 8. juni 2011

Kamila Shamsie : Brente skygger, Lydbok - 13 timer, 24 minutt


Heldige meg!

For en fantastisk bok! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, for det finnes ikke ord som kan beskrive hvor utrolig bra denne boka var. Jeg leser jo masse bøker, og jeg blir jo beveget og engasjert og sint og alt som hører med, men denne gangen ble jeg overveldet.

Fortellingen starter 9. august 1945 i Nagasaki. Konrad Weiss, en tysk mann i midten av tjueårene er stormende forelsket i Hiroko Tanaka. Konrad har hørt at amerikanerne har sluppet en spesiell bombe over Hiroshima, en bombe som kan forandre alt, og han begynner å bli redd. Redd for å dø ja,  men mest av alt redd for å dø før han har fridd til Hiroko Tanaka. Så han drar hjem til Hiroko, noe har aldri har gjort før, for forholdet deres er hemmelig, og hvis det blir oppdaget vil begge møte strenge reaksjoner. Men, altså denne dagen drar han hjem til Hiroko og frir til henne. Og så svarer hun, og så faller bomben noen minutter senere, og alt forandres.

Noen måneder senere er vi i India, før vi reiser til Istanbul og så videre og videre og videre i den lille store verden vår, før handlingen avsluttes i USA noen år etter angrepene på World Trade Center.

Jeg skal ikke si mer om handlingen, jeg vil ikke ødelegge for de som  ikke har lest/hørt boka. Men gå ikke glipp av denne. Den er vakker, full av spenning, kjærlighet og selv slutten er perfekt, og slett ikke som du skulle tro! Helt sant!

Skrevet av Solgunn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar