onsdag 8. juni 2011

Chris Cleave : Little Bee, Lydbok - 10 timer, 15 minutt


Sterk historie
Dette er fortellingen om Little Bee, en nigeriansk jente som har opplevd grusomme overgrep, og om Sarah og Andrew, et ungt ektepar som helt tilfeldig blit tilskuere og deltakere i hendelser det ikke var meningen de skulle se.

På landsbyga i England, noen mil utenfor London ligger en interneringsleir. Der har Little Bee sitter i to år, livredd menn og livredd for å bli sendt tilbake til Nigeria. Hun har i perioder vært innlagt på psykiatrisk avdeling, for det eneste hun tenker på er metoder for å ta sitt eget liv. Little Bee er så redd mennene, og hun vil være klar - hvis mennene kommer, tar hun selvmord, de må aldri få ta henne levende.

Samtidig strever Sarah og Andrew med sine liv -  Andrews depresjon og Sarahs utropskap.

På forundelig vis veves livene deres sammen, og avgjørelser som blir tatt av den ene får store konsekvenser for de to andre.

Hva syns jeg? Jeg fikk sjokk flere ganger mens jeg hørte. Det hendte ting som jeg var helt uforberedt på, og jeg fikk høy puls og boblende hjerte rett som det var. Historien er spennende, tankevekkende og sterk. En utrolig historie som jeg vil anbefale til alle, og spesielt til alle som syns det er helt greit at Statoil skal utnytte fattige land for å utvinne olje!

Skrevet av Solgunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar