torsdag 15. november 2012

Ida Løkås : Det fine som flyter forbi – Schibsted, 186 sider


Ida Løkås vant Schibsteds romankonkurranse 2011 med Det fine som flyter forbi. Ida Løkås er født i Bodø, og oppvokst i Stavanger. Hun har en mastergrad i skrivekunst fra Kingston University, London.

Romanens hovedperson er Jamie. Han er 14 år og bor i Little Venice i London. Det er der de som ikke har så mange penger bor.

Løkås har et godt blitt for detaljer og hun deler det fint med oss som leser.

Stemningen i boka er ganske dyster, selv om Jamie er en gutt det er lett å bli glad i. Men det er noe med at alle har det så jævlig, og alle menn er late kvinnehatere, mens kvinnene er tjafsete med hjemmebleket gult hår:

Dagen etter våknet jeg av en høy stemme fra leiligheten over. Det er alltid de samme ordene, den samme grovkornede stemmen. ”Din jævla kjerring, faens hore, jeg skal faen meg drepe deg!” Jeg trekker dyna over hodet og venter på at de skal slutte. Skjønner ikke hvorfor hun ikke skjerper seg. Ut ifra hva jeg har hørt, er det hennes feil at de krangler, for hun har aldrdi noe å si. Det er tydelig at hun bruker like lite tid på å snakke som på å stelle seg. Hun går i de samme grå joggebuksene, og en slapp, lilla T-skjorte med blomstermotiv. Det fete håret ligger klistret mot hodebunnen, og hun like mye øyenskygge under øynene som over. Jeg kan forstå et det må være frustrerende å våkne opp med henne ved siden av seg hver morgen”

Ja, akkurat her virker kanskje ikke Jamie så sympatisk, men tro meg – det er han!

Boka er lettlest, den gir et bilde av en virkelighet mange av oss ikke kjenner, og det er spennende med en hovedperson på 14 år.

Jeg vil kalle dette for en ungdomsbok, selv om forlaget har profilert den som voksen skjønnlitteratur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar