tirsdag 12. juli 2011

Hva leser du i mai/juni?

Monica leser..


Jeg nidleser denne serien nå. Jeg har lenge visst at HBO skulle slippe denne som tv-serie, men ettersom jeg alltid har en leseliste som er lengre enn et vondt år, bestemte jeg meg for å kun følge med på serien. Det var en tabbe. Jeg så første episode og ble så hekta at jeg bare måtte starte lesinga.
Dette er fantasy. George R.R. Martin er en av forfatterne som puster nytt liv inn i en veletablert sjanger. I hans bøker kan man aldri være trygge på at heltene kommer til å overleve. Bøkene er kanskje blodigere enn det man har sett i tidligere fantasy. Bøkene inneholder mindre magi enn før, men har en solid dose av kynisme og svart humor.

Når man kjemper om tronen tas alle midler i bruk. Ære, intriger og politisk maktspill. Som en av karakterene fra boka sa: "when you play the game of thrones, you win or you die. There is no middleground." Sånt synes jeg er gåsehud verdig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar